Proč
půst?
Ano, umíme si počkat, říkali si lidé v časech minulých,
a to ne zase tak dávných. Umíme si počkat, až se z vajec vylíhnou kuřátka,
přece ta vejce všechna nesníme, když se z nich mohou vylíhnout kuřátka a
budeme mít vajec na celý další život.
Ano, umíme si počkat, až se krávě narodí telátko, a
tak nějaký krátký čas budeme bez masa.
Onen krátký čas nebyl náhodný. Jednak časné předjaří
kdysi nevybízelo k tolika pracím na poli a na zahrádce a navíc to skutečně
bylo období, kdy slepice seděly na vajíčkách, domácí zvířata byla březí, v očekávání,
v naději.
Byl to čas k odpočinku, rozjímání, k připomenutí si
vzájemnosti mezi lidmi navzájem, ale také mezi člověkem a přírodou, coby
dárkyní a „živitelkou“,
Byl to čas poznat v odříkaném skutečnou hodnotu, čas
modliteb více než kdy jindy, čas vnitřního setkávání s Bohem.
PŮST.
Vlastně od všeho – od práce, od zábavy, které si v předchozím
období karnevalů užili lidé dost a dost, i od toho, co člověka běžně a zcela
přirozeně nasytilo (maso, vejce, mléčné výrobky), protože kdysi lidé neměli
možnost zaběhnout si do TESCA a nakoupit plné tašky zeleniny, aby náhodou
nehladověli. Na poli ani na zahrádce žádnou čerstvou zeleninu neměli, leda tak
zbytky brambor ve sklepě nebo kysaného zelí v soudku, a mouku. A tak jedli
jednou denně – co dům dal.
Jistým způsobem nouze. Že by z nouze ctnost?
Kdepak, i když mohlo by to tak vypadat. Naopak – byla to přirozená
sounáležitost s rytmem roku, života.
Nojo, že se z toho v různých církvích a v různých
formách stala povinnost, že lidé v kostelích slyší nejčastěji neměl bys, měl bys, nesmíš, musíš, to je
na jiné povídání (proč a jak). Být poslušný jakýmkoliv příkazům vytváří úplně
jiné (ne)hodnoty, je to vlastně existence uvězňující, zatímco vnímání smyslu
věcí a událostí a následné svobodné rozhodnutí je osvobozující, uzdravující. Na
všech rovinách. Koneckonců moje životní mantra: nic nemusíš – můžeš (jak už jste mnozí v mých článcích určitě
četli) poskytuje nezměrnou svobodu a s ní spojenou nejen odpovědnost, ale
i radost z tvoření života z vlastních sil.
Síly,
které proudí přírodou právě v tomto období, nejsou samoúčelné. Probouzení
přírody, sněženky na sněhu, rašení rostlinek, které se osvobozují ze své zimní
spoutanosti, jako by hledaly člověka s duší naplněnou duchem, jako by mu
samy sebe nabízely, aby do nich člověk vkládal své lidské síly vzešlé z vědomého
poznání, z „probuzení“. (Inspirace: Rudolf Steiner, Kalendář duše)
Moje dnešní rozjímání nad smyslem půstu v současnosti
mi odhrnulo závoj a já zahlédla obraz VDĚČNOSTI.
Půst je čas
vděčnosti.
Byl, a stále je člověku nabízen znovu.
Jako milost Boží, nikoliv jako úporné úsilí striktně něco dodržovat.
PŮST – začíná Masopustem (půstem od masa), dnem, kdy
bývá poslední zábava, maškarní karneval, tedy zábava v maskách, kterými se
lidé v tanci (což není náhoda – tanec v sobě skrývá rituální modlitbu
v pohybu) spojovali se silami přírodní a zvířecí říše.
Půst tedy začíná 46 dnů před velikonocemi, ale jeho
skutečné naplnění leží jen ve 40 dnech,
protože se do něj nepočítají neděle.
42 dnů je ideální doba, jak nepochybně všichni víte,
na vytvoření nového zvyku a návyku. Stačí dokonce 21 dnů, takže dvojnásobek je
téměř jistotou, že tělo, mysl i duše přijmou novou skutečnost, přizpůsobí se
novým podmínkám, změnám. A tak v době půstu, svým způsobem odříkání, si může
člověk vytvořit nový vnitřní zvyk, v tomto případě skromnosti a
střídmosti. V jídle, pití i zábavě.
Postní
neděle, kdy se půst podle tradice nedodržuje, přinášejí naopak letmé připomenutím
hojnosti, abychom nezapomněli na dary hojnosti. Pak opět nastává další týden
skromného života. Takže pocit vděčnosti se jen umocňuje.
A co to je
vlastně pocit vděčnosti? K čemu je dobrý?
Pocit vděčnosti je dech života. Dech, který vydechujeme do vzduchu (k duchu), náš
dech, který se Boha dotýká, dotýká se všech, protože je jednoduše ve vzduchu.
Co vydechujeme, to nadechujeme. Vzájemně.
A teď si představte, že každý na téhle Zemi bude
vydechovat pocit vděčnosti za dary hojnosti, všichni bez rozdílu jej budou nadechovat,
a přitom žít budeme skromně a střídmě. Nádherná představa, viďte?
Ano, jistě, jedná se sice o období několika šesti předvelikonočních
týdnů, ale je to období dostatečně dlouhé na to, aby se v člověku vytvořil
nový zvyk. Ve svém pojetí mám na mysli nový životní pocit – pocit vděčnosti, který je zdrojem pro
násobení toho, zač vděčnost vyslovujeme.
*Pozn:
v mnohé
duchovní literatuře se můžete dočíst, že chcete-li cokoliv ve svém životě uskutečnit,
změnit nebo tzv. rozmnožit, posílit…, je dobré za to vyslovovat vděčnost. Jenže
jak může člověk nešťastný, opuštěný, podvedený nebo nemocný nebo chudobný
vyslovovat vděčnost za to, co nemá, ale přeje si či potřebuje. Třeba se pokouší
i představovat si novou situaci, ale ani to nepomáhá. Proto (ale nejen proto, protože příčin může
být celá řada) se často dlouho nedaří lidem těžkou situaci změnit.
Inu, možná i proto nám rytmus roku s jeho svátečními
obdobími nabízí možnost změny, příležitost
k nahlédnutí za závoj samozřejmostí.
Půst
je jednou z mnoha možností.
V tomto čase, v současné době velkých
proměn a otevřených portálů do duchovního světa, v době duše vědomé, máme
skutečně neskonalou příležitost přijímat
vědomě dary života.
Právě v období půstu se můžeme svobodně „pustit“ do chvil skromnosti,
střídmosti, vědomého odříkání
samozřejmostí života.
V období půstu máme více než kdy jindy přirozenou možnost
vědomě pocítit dary života, jejich hodnotu, aniž bychom
byli na něčem ztratní, když se svobodně
a vědomě rozhodneme na krátký čas se jich vzdát, abychom nemuseli jejich
hodnotu poznávat v situacích, kdy o ně vážně přijdeme. (Vím,
o čem mluvím, zažila jsem. Díky Bohu, a díky mnohaletému „půstu“ se změna
podařila. Proto o tom dnes mohu psát.)
Máme více než kdy jindy možnost svobodně, vědomě a s vděčností přijmout svou aktuální životní situaci
jako milost Boží.
Máme více než kdy jindy nádhernou příležitost vědomě poznat, kdo jsme.
Díky
postnímu období.
**Pozn.
Maso
a vejce jsou překrásným obrazem životodárnosti, to ano, nicméně současný svět
přináší i jiné, nové hodnoty, proto se v období půstu může každý svobodně a
dobrovolně rozhodnout pro střídmost a skromnost v jiných oblastech, třeba
v těch, které v TESCU nenajde.
A pakliže se dostaví pocit vděčnosti, pak je období
půstu také ideální příležitostí pro obdarovávání. (Obecně, kohokoliv, cokoliv, jakkoliv.)
Tolik dnes o půstu a vděčnosti.
Přeji
vám laskavé dny
S vděčností
Yvell
------------------------------
© Yvell/Light-sofie,
2017
Článek je možno šířit či kopírovat v nezměněné podobě, s aktivním uvedením autora a odkazů.
------------------------------
Žádné komentáře:
Okomentovat